Politiek Cafe De Brug Reeuwijk

Campagnelogo ChristenUnie - RGB
Door Webmaster op 22 januari 2018 om 22:52

Politiek Cafe De Brug Reeuwijk

In een afgeladen zaal van De Brug in Reeuwijk waren de verschillende politieke partijen aanwezig om hun mening te geven op een aantal stellingen. Namens de ChristenUnie was Kees Oskam, onze lijsttrekker, aanwezig.

Hij mocht ingaan op de stelling: "Hoogste tijd om de groeiende onvrede bij de sportverenigingen in te dammen met een pakkende toekomstvisie". Verder ging hij in op de vraag naar de zondagsrust en kreeg hij de vraag van de VVD of hij het geld van de klaphekjes niet beter kon inzetten.

Kees ging graag in op de stellingen en vragen waarbij het realisme en de sterke inhoudelijke kennis goed naar voren kwamen.

Na een inleiding door de voorzitter van VSTS uit Bodegraven (volleybal) waarin zij nogmaals het belang van de sport naar voren bracht gingen 4 lijsttrekkers in debat over de stelling "Hoogste tijd om de groeiende onvrede bij de sportverenigingen in te dammen met een pakkende toekomstvisie".

In zijn bijdrage bracht Kees het belang van de sportclubs nogmaals naar voren. Hierbij was hij als enige zo realistisch dat hij hierbij direct aangaf dat er wel naar de begroting moet blijven kijken. Een totaal bedrag voor sport is lastig te geven omdat dit in verschillende potjes zit. Als ChristenUnie zijn wij ervoor dat verenigingen die beter presteren op het gebied van het sociaal domein ook de mogelijkheid moeten krijgen om meer uit de subsidiepot te krijgen. Een bonus malus systeem dus.

Een vraag die wij als ChristenUnie vaker krijgen was het punt van de zondagsrust. Hierbij gaf Kees duidelijk aan dat een 7x24 uur voor niemand goed is, er moet tijd van rust zijn. Openstellingen op zondag moeten getoetst worden aan de richtlijnen die zijn afgesproken in de gemeente. De genoemde Spar in het tankstation zal dus ook getoetst worden.

Vanuit de VVD kregen we de vraag: "Hadden we het geld voor de klaphekjes niet anders kunnen inzetten" wat later werd aangevuld met de vraag of het niet goedkoper kan.
Als antwoord gaf Kees aan dat het al een langdurige wens van de bewoners is dat er iets gedaan wordt aan de veiligheid in het plassengebied. De gemeente was bijna klaar met het regelen van de inzet van een BOA toen justitie aangaf dat een BOA geen rijdend verkeer mag aanhouden en geen metingen mag verrichten. De politie had hiervoor geen tijd dus waren deze "hekjes" zoals de breedte beperkingen genoemd werden, een passende oplossing. Dit project, wat voor 50% door de provincie betaald is, trekt landelijke belangstelling. We willen de fietsers beter beschermen. De noodzaak werd nog een keer bevestigd door een belangstellende die aangaf blij te zijn met de hekjes. Zij had het namelijk zelf al meegemaakt dat zij door het uitwijken voor groot en zwaar verkeer in het water terecht kwam.

Wij willen onze kinderen en andere fietsers hiervoor beschermen.

Labels: , , , ,