Column: Samen

Fred
Door Fred Westerink op 22 oktober 2020 om 19:51

Column: Samen

De gemeente is een campagne gestart tegen corona. Misschien heeft u het ook gezien, de inwoners van Bodegraven-Reeuwijk die als een soort Galliërs de strijd aanbinden nu we omsingeld zijn door het coronavirus. Strijdbaar, met elkaar, net zoals het dorpje in het stripboek omsingeld door Romeinse soldaten toch stand houden. Het is zo belangrijk om het met elkaar te doen. Afstand houden valt niet mee wanneer een ander zich er niet aan wil houden. Denken aan een mondkapje wordt gewoner wanneer iedereen het doet. Moeten we hiermee wachten tot de verplichting geregeld is?

Ook in de vergaderingen moeten we weer afstand houden. In de huiskamer of een kantoortje behandelen we belangrijke onderwerpen, die steeds dichterbij, komen op afstand.

Denk hierbij aan de Regionale Energie Strategie. Om te zorgen dat alle regio’s in Nederland aangeven hoeveel energie zij gaan leveren, moet er nog veel worden gerekend. Er is alvast een richting gegeven aan de projectgroep, zodat zij kunnen laten doorrekenen wat de verschillende opties opleveren en kosten. Windmolens willen we liever op afstand, maar wat doen we als ze toch dichterbij komen? We willen ervoor zorgen dat alle bewoners de vruchten kunnen plukken van de duurzame energie opwekking. Dan kan het wel eens gebeuren dat een lelijke windmolen bij de A12 of N11 een klein beetje mooier wordt, omdat er toch elke keer een bijschrijving op de bankrekening komt. Dat moet niet alleen voor de mensen met een flinke zak met geld mogelijk zijn, maar ook voor de scholier die het geld van zijn zaterdagbaantje duurzaam wil beleggen. Ook dit doen we samen.