Elk mens telt

Moeder met gehandicapt kind.jpgdinsdag 20 februari 2018 13:43

Voor God, de Vader, is alleen dit reine, zuiver godsdienst: weduwe en wezen bijstaan in hun nood, en je in acht nemen voor de wereld en onberispelijk blijven (Jakobus 1:27).
God leert ons dat elk mens waardevol en elk mens even kostbaar is en dat wij moeten zorgen voor de zwakkeren. In onze samenleving geldt vaak het economische principe, waarin niet ieder mens op zijn/haar waarde wordt geschat. De ChristenUnie maakt zich sterk voor de zwakkeren in de samenleving.

De afgelopen periode heeft de ChristenUnie geijverd voor het implementeren van het VN -Verdrag voor rechten van mensen met een beperking in onze gemeente.

Wat voor andere mensen eenvoudig is, kan voor mensen met een handicap een grote uitdaging zijn. We willen de letterlijke en spreekwoordelijke drempels daarbij wegnemen en allerlei soorten hindernissen voor mensen opruimen, of het nu gaat om onze wegen, trottoirs, gebouwen, websites, communicatie of andere zaken. Met de toenemende vergrijzing neemt ook dementie in onze samenleving toe. De ChristenUnie wil dat mensen met dementie zo lang mogelijk mee kunnen doen in de samenleving. Wij willen ook voor deze mensen en hun mantelzorgers begeleiding op maat. Daarnaast willen we trainingen aanbieden voor het omgaan met dementie. Wij streven naar een gemeenschap waarin iedereen dementie accepteert, zodat Bodegraven-Reeuwijk een dementievriendelijke gemeente  wordt. De diversiteit van de mensen komt mogelijk het best tot uiting in de Huizen van Alles, een nieuw initiatief van de gemeente voor de verschillende dorpskernen. Het zijn plekken waar verschillende groepen kunnen samenkomen in een eigen veilige omgeving. Voor de kernen buiten Bodegraven streven we ook naar een laagdrempelig gemeente loket in hun Huis van Alles, waar dorpsbewoners een aantal uren per week direct contact kunnen krijgen met een ambtenaar, zonder voor alles naar Bodegraven te moeten.

Elk mens telt in Samen Leven.