Duurzaam leven

06-IMG_5257dinsdag 20 februari 2018 13:55

Heb uw naaste lief als uzelf (Mattheüs 22:40)

Onze gezondheid en die van onze medemensen is belangrijk. Dat vraagt om gezond omgaan met ons lichaam en voldoende beweging. Elke dag een half uur bewegen door te wandelen of te fietsen is een zeer belangrijke keuze voor de gezondheid. Dat geldt voor alle leeftijden. Recreatieve sport is een belangrijke vorm van beweging. De ChristenUnie heeft in de harmonisatie van de subsidies voor sportverenigingen in de gemeente gesteund. Het is belangrijk dat alle verenigingen eerlijk en goed ondersteund worden voor recreatieve sporten en zwemmen. Dit zijn plekken waar jong en oud moeten kunnen bewegen.

Een andere vorm van bewegen is wandelen of fietsen, zowel naar school of werk, of ter ontspanning. Voor vervoer over korte afstanden is er de keuze tussen wandelen, fietsen, OV en auto.  De ChristenUnie wil dat we veiliger en meer kunnen fietsen en wandelen door de gemeente, zodat meer mensen deze vormen van beweging krijgen. Daarvoor willen we fietspaden langs doorgaande wegen, voorrang voor fietsers op rotondes en fietspaden naar industrieterreinen. Wij willen dat  wandelen en fietsen een goed alternatief wordt voor de auto op korte afstanden, voor langere afstanden willen wij aandringen op betere investeringen in het OV. We willen Prorail bewegen tot de aanleg van dubbelspoor of minimaal passeermogelijkheden, om een kwartierdienst van de NS mogelijk te maken.
De financiële positie van Bodegraven-Reeuwijk is veel gezonder dan vier jaar geleden, maar nog niet echt gezond. De ChristenUnie wil daarom doorgaan met het huidige financiële beleid en vindt het verstandig dat eenmalige opbrengsten uit grondverkoop gebruikt worden om schulden af te bouwen. We investeren in de toekomst, niet ten koste van de toekomst. Voor de financiën van de gemeente geldt dat deze verstandig beheerd moeten worden, zodat onze kinderen niet de rekening gepresenteerd krijgen.

Duurzaam leven over verschillende generaties is Samen Leven.