Schone lucht

IMG_2253dinsdag 20 februari 2018 14:02

God zegende de mensen en zei tegen hen: “Wees vruchtbaar en word talrijk, bevolk de aarde en breng haar onder je gezag”(Genesis 1:29a)

God heeft ons de zorg voor elkaar en zorg voor de schepping toevertrouwd. Luchtvervuiling is een grote milieu uitdaging die ook direct invloed heeft op de gezondheid van mensen. De huidige luchtvervuiling kost de gemiddelde Nederlander 1 jaar van zijn leven, in de Randstad zal dit zeker niet minder zijn.

De afgelopen periode heeft de ChristenUnie in de coalitie sterk ingezet op het verminderen van CO2 uitstoot. Bodegraven-Reeuwijk loopt nu voorop in het energiezuinig bouwen, zonder gasaansluiting.  De komende periode  wil de ChristenUnie zich meer richten op luchtvervuiling die leidt tot gezondheidsschade (zie toelichting).
Toelichting: Luchtvervuiling bestaat uit verschillende stoffen met verschillende effecten. Klimaatsverandering wordt veroorzaakt door de uitstoot van CO2, NOx en PM2.5 (kleine roetdeeltjes). NOx en PM2.5 veroorzaken ziekten zoals longemfyseem (COPD), allergie, hart- en vaatziekten en kanker. Blootstelling aan PAK’s leidt tot kanker en erfelijke afwijkingen in het nageslacht.
Deze deeltjes worden vooral uitgestoten bij verbranding van biomassa in het verkeer en het verbranding van hout. Wat betreft het verkeer, we willen de uitstoot van schadelijke gassen en files terugdringen door te pleiten voor de A12 boog voor aansluiting met de N11, het stimuleren elektrische auto’s middels laadpalen en het stimuleren van fietsen door verbeteren van de fietsroutes. In de Randstad wordt 20% van alle luchtvervuiling veroorzaakt door het stoken van hout. Terwijl auto’s schoner worden en snelwegen op afstand van woonwijken worden gehouden, wordt hout midden in de woonwijken verbrand in houtkachels, met sterke piekmomenten die zorgen voor extra gezondheidsschade. De ChristenUnie hecht grote waarde aan goede voorlichting over de gevaren van houtkachels, geen schoorstenen in nieuwbouw, en de aanpak van excessen.

Schone lucht, die we samen ademen als we Samen Leven.