Nieuwsbrief mei 2023 CU Bodegraven-Reeuwijk

Bodegraven Reeuwijk
Nieuwsbrief - Mei 2023

Uit de fractie

Hierbij weer een terugblik op de afgelopen twee maanden. Naast de fractie-, commissie-en raadsvergaderingen proberen we als fractie zoveel mogelijk zichtbaar te zijn en aandacht te geven aan onderwerpen die ons aan het hart gaan en die ook een plek hebben gekregen in ons verkiezingsprogramma 2022-2026. In deze nieuwsbrief lichten we er drie speerpunten uit.

Hartelijke groet,

Karin, Tom, Johan en Els

Gezonder leven en wonen

In maart en april werden er onderwerpen behandeld in de commissies en raad die alles met leven en wonen in onze gemeente te maken hebben. Zo is het voorstel aangenomen om het aandeel betaalbare woningen in de woonvisie aan te passen. Het aandeel sociale huur wordt in projecten verhoogd van 25% naar 30%. Ook wordt de categorie middeldure koopwoningen (tot 355.000 euro) aan het programma voor 5% toegevoegd. Ook is de Huisvestingsverordening 2023 aangenomen. Op verzoek van de PvdA en onze fractie wordt er op 31 mei een avond georganiseerd rondom het thema wonen. We wilden o.a. graag meer inzicht in de werkzaamheden en taken van de woningbouwverenigingen. De avond is breder getrokken met onderwerpen rondom wonen, ruimtelijke ordening en projecten. De fractie zal alle workshops bijwonen zodat we goed op de hoogte zijn. In een volgende nieuwsbrief komen we er inhoudelijk op terug.

Omdat we het belangrijk vinden dat onze inwoners in alle kernen gebruik kunnen maken van de fiets- en wandelpaden, heeft de fractie mondelinge vragen gesteld over de gang van zaken rondom het wandelpad Dubbele Wiericke in Nieuwerbrug (alternatieve spoorkruising). Er vinden gesprekken plaats met Gasunie, ProRail, Provincie, stichting Te Voet, het Waterschap, het Wijkteam en de gemeente om te proberen tot een oplossing te komen. We houden u op de hoogte.

Verantwoord omgaan met de aarde

Op zaterdagochtend 18 maart hebben de fractie-en bestuursleden enthousiast meegedaan aan de Landelijke Opschoondag. Gewapend met knijpstokken, handschoenen en afvalzakken werd wijk Noord een stukje schoner gemaakt. Met zes gevulde afvalzakken als resultaat. De inhoud varieerde van peuken, blikjes, fietslampen, flesjes, luiers tot heel veel plastic. Het was nog een hele kunst om de vele hondenpoep in het gras te ontwijken. Veel bewoners spraken hun waardering uit. Het was gezellig, mooi weer en goed om twee uur in beweging te zijn. Verantwoord omgaan met de aarde begint heel dichtbij onszelf. Laten we met elkaar onze omgeving schoon en netjes houden!

Zorgen voor elkaar

Op donderdagavond 13 april zijn Karin en Els naar een interessante en leerzame bijeenkomst geweest in het Medisch Centrum, georganiseerd door de Stichting Samen Gezond Bodegraven (SGB). De website van de SGB ziet er heel toegankelijk uit en biedt veel informatie over welke zorg/hulpverlening er beschikbaar is (www.sgbodegraven.nl) . Er zijn al zo’n 140 organisaties aangesloten. Dat past mooi bij één van onze speerpunten voor deze raadsperiode : “Een onafhankelijk consulent voor jeugd en ouderen, gevestigd in een fysiek loket in de Huizen van Alles, waar iedereen terecht kan met elke vraag over zorg en welzijn. Daarbij hoort een helder, compleet (digitaal) overzicht van het totale beschikbare hulpaanbod in Bodegraven-Reeuwijk”(pagina 2 verkort programma 2022-2026). Dat hebben we ook benoemd en SGB neemt het mee. SGB benoemde ook de zoektocht naar huisartsen en locaties. Opnieuw hebben wij de mogelijkheid van het Evertshuis benoemd. Ook zouden we graag zien dat alle kernen van onze gemeente betrokken zijn bij dit initiatief. We hebben onze ervaringen teruggekoppeld aan de betrokken wethouders en bericht gekregen dat het ook bestuurlijk een juist vervolg moet krijgen.

Tot slot heeft de fractie in de afgelopen raadsvergadering aandacht gevraagd voor een ingekomen brief van Oasen. Daarin werd de problematiek aangekaart m.b.t. het veiligstellen van een klimaatrobuuste en duurzame drinkwatervoorziening. Gezien de berichten in de media dat er mogelijk in 2025 al een drinkwatertekort dreigt, een onderwerp wat ons allen aangaat. N.a.v. onze vraag en opmerking wordt er een werkbezoek ingepland.

Wij zijn blij met en dankbaar voor uw steun. Als u eens een fractievergadering wilt bijwonen of input wilt geven op een onderwerp, van harte welkom! Mailt u naar eoliwkiewicz@bodegraven-reeuwijk.nl.

Van het bestuur

Provinciale Staten

We kijken terug op de Provinciale Statenverkiezingen met het teleurstellende resultaat van één zetel verlies. De Statenfractie bestaat nu uit Steven Datema en Djoeki van Woerden. Zij zijn te bereiken via fractie@zuidholland.christenunie.nl.

Financiën afdeling

Door de penningmeester is de jaarrekening 2022 opgemaakt. Deze is gecontroleerd door de kascontrole commissie bestaande uit Arjen van Trigt en Ronald Schilt.

De kascontrole commissie spreekt haar waardering uit voor het werk van de penningmeester en stelt voor hem te dechargeren van zijn werkzaamheden. Wij zullen dit op de volgende ledenvergadering agenderen. De jaarcijfers zullen op de website worden gepubliceerd.