Nieuws mei 2022 CU Bodegraven-Reeuwijk

Nieuwsbrief - Mei 2022

Van de fractie

Na het afscheid van Matthijs en Fred, is tijdens de raadsvergadering van 1 juni afscheid genomen van de vertrekkende wethouders, waaronder ook onze wethouder Kees Oskam. Er wordt op 7 juni een afscheidsreceptie gehouden (Zie voor de juiste tijd en plaats de KOBR). Tijdens de ledenvergadering zal ook uitgebreid aandacht besteed worden aan het afscheid van Kees, Matthijs en Fred.

We zijn heel blij en dankbaar dat op diezelfde 1 juni naast Tom Kalkman ook Karin van Gorkum zijn beëdigd als commissielid namens de ChristenUnie. Hartelijk welkom Karin, je draait sinds januari mee met de fractievergaderingen en we zijn heel blij dat je je actief wilt inzetten voor de fractie!

Voor en tijdens de campagne hebben veel leden, maar ook sympathisanten zich ingezet om mee te denken en input te leveren voor het verkiezingsprogramma. Vanuit onze rol in de oppositie zullen wij ons hard maken om zoveel mogelijk punten uit ons programma naar voren te brengen en hopelijk ook te kunnen realiseren. Fijn als we daarbij ook een beroep op u/jou mogen doen!

Heeft u vragen, opmerkingen, ideeën: mail ons. U bent ook van harte welkom om een fractievergadering  bij te wonen!

Els: eoliwkiewicz@bodegraven-reeuwijk.nl

Johan: jlangelaar@bodegraven-reeuwijk.nl

Eerste raadsvergadering nieuwe raadsperiode

Op woensdag 25 mei vond de eerste raadsvergadering van de nieuwe periode plaats. Bij de bespreking van de 13de wijziging van de Algemene Plaatselijke Verordening heeft de fractie aandacht gevraagd voor het toegevoegde artikel met betrekking tot het verbod op het gebruik van lachgas. Fijn dat de lijnen met de Tweede Kamer fractie kort zijn. Via Mirjam Bikker hoorden we dat de door het kabinet aangekondigde plaatsing van lachgas op lijst II van de Opiumwet nu binnen 6 maanden wordt verwacht (was 8 maanden).

We hopen dat het zo spoedig mogelijk zal gebeuren, en daar zet de staatssecretaris zich ook hard voor in begrepen we, zodat de verkoop van lachgas wordt verboden. Het artikel over de juiste formulering over het wel of niet toestaan van kabels en snoeren ten behoeve van het laden van elektrische motorvoertuigen, had wat voeten in de aarde. Veiligheid staat voorop, losliggende kabels kunnen vervelende situaties veroorzaken. De portefeuillehouder heeft toegezegd dat er op korte termijn beleidsregels volgen voor particuliere initiatieven, wordt vervolgd dus...

Even voorstellen: Karin van Gorkum

Mijn naam is Karin van Gorkum. Ik ben in het dagelijks leven tandarts, o.a. hier in Bodegraven. Moeder van 2 zoons, sinds kort oma van een kleindochter.

Ik maak me druk over de wereld waarin zij moeten leven, vooral het milieuvraagstuk wordt steeds sneller een groot probleem. We hebben een opdracht om goed voor de aarde te zorgen zodat we deze ook door kunnen geven aan onze kinderen en de generaties na ons. Dat moeten we echt beter kunnen. Ook kansenongelijkheid heeft mijn aandacht. Ik heb het geluk gehad mijn talenten te kunnen ontwikkelen, dat gun ik iedereen.

Nu ik iets meer vrije tijd krijg, wil ik niet meer alleen aan de kant staan roepen, maar proberen werkelijk iets te kunnen doen. Dat doe ik graag bij de ChristenUnie,  de partij waar ik mij thuis bij voel.

Van het bestuur

Save the date: Ledenvergadering d.d. 30 juni 2022

Op D.V. donderdag 30 juni 20.00 uur zullen we met elkaar onze volgende ledenvergadering houden. We kijken terug en nemen afscheid.

Kees Oskam, wethouder, Matthijs Kortleven, fractievoorzitter en Fred Westerink, commissielid beëindigen hun actieve werkzaamheden voor onze afdeling.

Het bestuur en de fractie hebben hieraan al in klein comité aandacht gegeven, maar we willen dit graag ook te midden van de leden doen. Hiervoor zal ook een vertegenwoordiger van de Provinciale Unie aanwezig zijn.

Verder bespreken we de afgelopen verkiezingscampagne en zijn dankbaar voor het behoud van onze twee zetels. En onze inzet tijdens de formatie van een nieuwe coalitie.

Maar we kijken ook vooruit. Wie zijn onze nieuwe vertegenwoordigers in de gemeenteraad: Els Oliwkiewicz-Borsboom, Johan Langeler onze raadsleden en Tom Kalkman, Karin van Gorkum, onze commissieleden. Wat gaan ze doen en hoe bereiken we hen?

En verder …….

De aandacht voor het vervullen van de vacatures in het bestuur en plannen voor de komende tijd. Onze oproep blijft staan. Meld je aan als je wat voor onze afdeling wilt betekenen. Later hierover hopelijk meer nieuws.

De uitnodiging en agenda voor de ledenvergadering volgt binnenkort

Gerrit Wim van Veelen, voorzitter