Nieuwsbrief december 2023 CU Bodegraven-Reeuwijk

Bodegraven Reeuwijk
Nieuwsbrief - december 2023

Vanuit de commissie Ruimte

Twee kwesties in de commissie Ruimte hebben na de laatste Nieuwsbrief het meeste stof doen opwaaien. De eerste betreft de tijdelijke bestemmingsverandering van het evenemententerrein naast de Moskee in Bodegraven-Noord. Hoewel dit een collegebevoegdheid betreft, heeft de Raad wel moeten instemmen met het vereiste budget van 1,6 miljoen dat aangewend zal gaan worden voor verder onderzoek en het bouwrijp maken van de grond. De bedoeling is dat daar 40 tijdelijke sociale huurwoningen komen voor urgente woningzoekenden (o.a. jongeren en statushouders) en tien staanplaatsen voor woonwagens. De fractie van de ChristenUnie erkent de grote behoefte aan betaalbare huurwoningen, maar hikte niet als enige fractie tegen de hoge investeringskosten. Ook de zorgen en bezwaren van omwonenden wogen voor onze fractie zwaar. Maar bij gebrek aan andere geschikte locaties en de verwachting dat de forse investering uiteindelijk toch voor een langere termijn dan 15 jaar zal zijn, heeft ons doen instemmen met de plannen van het college.

De andere kwestie die op het gebied van de ruimtelijke ontwikkeling ons na de zomer bezig heeft gehouden, was de verplaatsing van de supermarkt naar de Poort van Waarder (bij A12) en de bouw van woningen in het dorp. Mooie plannen voor een nieuwe grotere supermarkt en nieuwe betaalbare woningen in het dorp. De fractie van de ChristenUnie juicht dat toe. Er leefden wel bezwaren in onze fractie, omdat de voorgestelde plannen niet overeenkwamen met de afgesproken uitgangspunten, bijvoorbeeld het plaatsen van een Fastned laadstation. Een groot deel van de Raad voelde zich overvallen en niet serieus genomen door het onverwachte plan en het loslaten van de uitgangspunten. Ook gezien het gegeven dat 150 meter verderop ook plannen liggen voor een nieuw elektrisch Laadstation. We hebben uiteindelijk met het plan ingestemd, omdat er zoals gezegd natuurlijk ook veel moois in de ontwikkelplannen liggen: 10 nieuwe woningen in het dorp en een toekomstbestendige supermarkt nabij het dorp. Politiek is het maken van soms lastige keuzes.

Lastige keuzes komen we ook tegen bij de toekomst van het Groene Hart, een nieuw provinciaal rapport ligt op tafel: ‘Ontwikkelperspectief 1.0 Groene Hart 2050.’ Blijft het hart groen of gaat het steeds blauwer worden? Het lijkt erop dat we niet kunnen ontkomen aan het vernatten van onze polders. Dat is één van de harde conclusies in dit rapport. Het grondwater kunnen we niet onbeperkt laten zakken ten behoeve van een stevige ondergrond, dat heeft teveel andere nadelige gevolgen. Graag zouden we in contact komen met één of meerdere agrariërs, vanwege de ingrijpende gevolgen die daaraan vast kunnen zitten. Voelt u daarvoor, laat het ons weten (stuur gerust een mail)!

Johan Langelaar (jlangelaar@bodegraven-reeuwijk.nl)

Begroting

Volgens de fractie was de begroting grotendeels de uitwerking van de besluiten die bij de Kadernota genomen zijn. De toen door onze fractie ingediende en aangenomen motie Compensatie subsidiepartners is goed uitgewerkt. Ook zijn we blij dat het college m.i.v. de Kadernota 2025 met meetbare indicatoren gaat werken. Zo kunnen we als Raad beter in staat worden gesteld prestaties te meten en voortgang te controleren. Onze fractie heeft moeite met het zogenaamd “collectief straffen” van de inwoners door naast de inflatiecorrectie, de OZB een extra procent te verhogen en de afvalstoffenheffing met maar liefst 3,3 %. We zouden graag zien dat het college het omdraait en positief gedrag beloont i.p.v. bestraft. Het amendement dat wij mede hebben ingediend om de extra procent OZB verhoging te laten vervallen (bedoeld om de door de BSGR gemaakte kosten voor het behandelen van het grote aantal bezwaren op de WOZ aanslag te dekken) werd aangenomen.

Verder hebben we nadrukkelijk aandacht gevraagd voor de mens achter de cijfers. Het Sociaal Domein beslaat 1/3 deel van de begroting. De mensen achter de bijbehorende cijfers verdienen onze aandacht en zorg, op maat en passend. Omzien naar elkaar, ook rondom de ondersteuning van (soms hele jonge) mantelzorgers en vrijwilligers die o.a. met de problematiek rondom dementie te maken hebben en soms overbelast raken.

Els Oliwkiewicz

Van het bestuur

De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn voor de ChristenUnie heel slecht verlopen. Heel veel kiezers switchen naar andere partijen waardoor de fractie van 5 naar 3 leden terug liep.

Kennelijk heeft de christelijk-sociale boodschap van de ChristenUnie onvoldoende de kiezer kunnen raken. Er zullen vele analisten bezig zijn om de oorzaak te achterhalen.

Twee dingen zijn zeker. Als eerste zal de Opgestane Heer ook in deze situatie de fractie zijn wijsheid, kracht en ondersteuning schenken. Ten tweede zullen we als ChristenUnie leden met elkaar er een tandje bij moeten gaan zetten om nog zichtbaarder te zijn.

Dat laatste begint met luisteren. Wat speelt er zich af in onze samenleving. Lokaal, provinciaal, landelijk en Europees. En daar hebben we u bij nodig. Mail, bel of spreek ons aan.

Volgend jaar zijn er verkiezingen voor het Europees Parlement. Laten we met elkaar de schouders er onder zetten om de zetel daar te behouden.

Bestuurslid

Als bestuur zijn we blij dat Johan Tempelman uit Driebruggen met ons wil gaan meelopen. Op de eerst volgende leden vergadering hopen wij hem als nieuw bestuurslid te kunnen verwelkomen.

Feestdagen

Het is de tijd van feestdagen. Sint-Nicolaas is inmiddels vertrokken en de dagen van Advent zijn weer begonnen. We leven in een tijd van verwachting. Verwachting om de geboorte van onze Heer Jezus te gedenken en verwachting naar het moment van zijn terugkomst.

Er is zoveel onrecht op aarde. Dichtbij en veraf. In vele kerken worden acties gehouden om mensen in achterstand situaties te ondersteunen. Heer, kom spoedig! verzuchten velen in deze wereld.

Tot die tijd mogen wij onze talenten gebruiken. Ook om naar elkaar om te zien en het onrecht te bestrijden. “Wie Mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader en Mij ontvangen en Ik zal mij aan hem bekendmaken” zegt Jezus in Johannes 14,21. Ga zo het jaar 2024 tegemoet.

Namens bestuur en fractie wensen wij u mooie en gezegende Kerstdagen, een goede en veilige jaarwisseling.

Gerrit Wim van Veelen (bestuur@bodegraven.christenunie.nl)