Nieuwsbrief November 2022 CU Bodegraven-Reeuwijk

Nieuwsbrief - November 2022

Van de fractie

Geachte leden en belangstellenden,

De afgelopen weken stonden voor de fractie m.n. in het teken van het voorbereiden en bespreken van de Begroting 2023-2026. Daar gaat ontzettend veel (lees)werk en overleg aan vooraf. We willen een ieder die daar de fractie in heeft ondersteund, hartelijk danken! Voelt u zich ook vrij om de fractie (ongevraagd) van advies te dienen over onderwerpen die uw belangstelling hebben of waar u vanuit uw beroep ervaring mee heeft.

Wij hebben bij de bespreking van de begroting de accenten gelegd op de onderdelen die wij vanuit het verkiezingsprogramma naar voren willen halen. Om met de verbetering van de financiële positie van de gemeente te beginnen: wij willen alleen uitgaven doen die noodzakelijk zijn, goed onderbouwd worden en waar een opbrengst tegenover staat. Met een in de begroting voorgesteld bedrag van 1,6 miljoen voor de verhuizing van het Sociaal Team en het KCC (klantcontactcentrum) gaan wij absoluut niet akkoord, zeker niet zonder duidelijkheid over de toekomst van het Evertshuis. Daar hebben wij mede met BBR, Groen Links en PvdA een amendement voor ingediend en na het debat op 8 november jl. is een aangepaste versie unaniem aangenomen. Daarin is opgenomen dat er eerst een raadsbesluit aan de raad moet worden voorgelegd voordat er ook maar een euro wordt uitgegeven.

De ambitie van het college m.b.t. de klimaatdoelstellingen vinden wij te mager. Samen met D66, Groen Links, PvdA en SGP hebben wij een motie ingediend om een klimaatbegroting op te stellen waarin de reductiedoelen concreet worden gemaakt. Met de steun van BBR is deze aangenomen.

De door onze fractie ingediende motie, samen met PvdA om over de beleidsterreinen in de begroting meetbare indicatoren op te nemen zodat de raad haar controlerende taak goed kan uitvoeren, kreeg alleen nog steun van Groen Links. De wethouder heeft echter wel toegezegd in Q1 2023 met een plan van aanpak te komen om gefaseerd indicatoren in te voeren.

Bij het hoofdstuk Sociaal Domein zien wij de ambitie van het college om meer aan preventie te gaan doen. Vage opmerkingen zoals “het geheel oplossen van het probleem is niet meer het uitgangspunt” baren ons zorgen. We hebben  het college dan ook opgeroepen de oorzaak van de problemen aan te pakken en niet aan symptoombestrijding te doen. Wij blijven alert op het onderdeel keuzevrijheid. Het college stuurt op aanbieders die inclusief werken. De fractie zal zich bij de verdere besprekingen over dit onderwerp inzetten voor het behoud van kleine aanbieders die bewezen kwaliteit en resultaat bieden.

Gezien de oplopende kosten voor onze bewoners, hebben wij het amendement en de motie Reserve Ondersteuningsfonds gesteund. Daar is voor 2023 500.000 euro voor gereserveerd en gemonitord zal worden of dat voldoende is. Onze fractie wil dat de communicatie en informatievoorziening (op o.a. de website) up to date is en de juiste mensen bereikt. We zijn voor een verhoging van de bijstandsnorm naar 130% zodat mensen met lage inkomens die nu net buiten de boot vallen, tegemoet gekomen worden. Tegelijkertijd hebben we een oproep gedaan aan de samenleving om om te kijken naar de ander en bijvoorbeeld de energieteruggave van 2x 190 euro te schenken aan mensen van wie je weet dat ze het hard nodig hebben. Ook zijn er kerken in onze gemeente die (financiële) ondersteuning bieden.

Tot slot hebben wij een amendement mede ingediend met PvdA, BBR en GroenLinks om geen extra gelden uit te geven aan een nieuwe centrumvisie. Hiervoor was helaas geen meerderheid. Dat geldt ook voor het amendement (ingediend door BBR en LLBR) dat wij steunden om de OZB verhoging te beperken met het inflatiepercentage van 6%.

We zijn blij en dankbaar dat de gemeenteraad dhr. Michiel Grauss als nieuwe burgemeester van Bodegraven-Reeuwijk heeft voorgedragen. Wij wensen hem en zijn gezin veel succes, wijsheid en bovenal Gods zegen bij de voorbereiding op deze nieuwe taak. Naar verwachting zal de installatie plaatsvinden op D.V. 16 januari 2023.

Hartelijke groet,

Iris, Tom, Karin, Johan en Els

eoliwkiewicz@bodegraven-reeuwijk.nl

Van het bestuur

Save the date: Ledenvergadering 20 januari

De volgende ledenvergadering zullen wij in 2023 gaan houden. Helaas lukte het dit jaar niet meer. Noteert u alvast in uw agenda:

Vrijdag 20 januari | 20.00 uur | Ledenvergadering ChristenUnie Bodegraven-Reeuwijk

Ronald Schilt, ontvangt ons graag bij zijn bedrijf Merosch BV, Eendrachtsweg 3, 2411 VL Bodegraven. Hij zal ons meenemen in (onderdelen van) de klimaatparagraaf van ons verkiezingsprogramma. Meer gegevens volgen later bij de uitnodiging.

Herinnering Provinciale Unie vergadering

Tijdens de ledenvergadering van de Provinciale Unie op dinsdag 15 november 2022 wordt de kandidatenlijst en het concept verkiezingsprogramma vastgesteld voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten op 15 maart 2023.

Samen reizen naar het Partijcongres

Op zaterdag 26 november 2022 vindt het partijcongres van de ChristenUnie plaats. U bent als ChristenUnie-leden hiervoor inmiddels per e-mail uitgenodigd. Het is goed voor het milieu als de leden zoveel mogelijk samen reizen. En ook een stuk gezelliger. Mail maar naar het bestuur als u zich opgegeven heeft, dan coördineren wij dat dit mogelijk is.

Bestuursleden gezocht

Wij doen een dringend beroep op u om bij uzelf na te gaan of u op welke wijze dan ook uw lokale ChristenUnie afdeling kan dienen. Wij zijn nog op zoek naar bestuursleden en een coördinator voor de Provinciale Statenverkiezingen in maart 2023.

Interesse? Nieuwsgierig? Stuur een mailtje naar bestuur@bodegraven.christenunie.nl en wij nemen contact met u op om verder te praten.