Column: Gaande en komende politici

3 Tom Kalkman - kopie.jpg
Door Tom Kalkman op 26 mei 2022 om 18:55

Column: Gaande en komende politici

Op vrijdag 13 mei namen bestuur en fractie van de ChristenUnie afscheid van commissielid Fred Westerink, raadslid Matthijs Kortleven en wethouder Kees Oskam. Mooi dat zij zich zo lang wilden inzetten om zoveel mogelijk recht te doen aan onze belangen.

Politiek bedrijven is al lang geen erebaantje meer. Politici zijn ook lokaal omgeven met wantrouwen, boosheid en zelfs bedreigingen. Zeker, er zijn ook positieve reacties, maar kritiek leveren lijkt makkelijker dan het uiten van waardering.

Zelf kom ik, als lid van de commissie Ruimte, nog maar net bovendrijven in het politieke zwembad. Na mijn eerste kijkje boven water kreeg ik al snel meer waardering voor raadsleden. Ik hoor links en rechts dat zij zich zo’n 15 à 20 uur per week (of meer) inzetten voor ons! Wees eerlijk, waar zouden we zijn zonder deze mensen? Zij nemen de beslissingen en zorgen er mede daardoor voor dat alles een beetje goed blijft draaien.

En het gaat niet vanzelf goed in de samenleving. Daarom wens ik de nieuwe raad en het college veel moed en wijsheid toe. Dat zullen ze nodig hebben, want er staan nogal wat ingewikkelde dossiers op de agenda voor de komende 4 jaar. Bedenk daarbij dat er veel is waar we nauwelijks grip op hebben, omdat we afhankelijk zijn van wat hogere overheden en samenwerkingsverbanden ons opleggen. Dit staat nog los van allerlei zaken die ons overkomen als gevolg van (om maar iets te noemen) klimaatverandering, oorlogsleed, water- en gastekorten. Hoe neem je dan goede besluiten?

Ik geef het je te doen. Al schrijvend denk ik: laten we een beetje zuinig zijn op ons gemeentebestuur.