Op werkbezoek bij Oasen in Kamerik

3 Tom Kalkman - kopie.jpg
Door Tom Kalkman op 5 april 2024 om 16:58

Op werkbezoek bij Oasen in Kamerik

Onze fractie heeft, samen met leden van andere lokale fracties, deelgenomen aan een werkbezoek bij drinkwaterbedrijf Oasen in Kamerik. We deden dit vanuit het besef dat het niet meer vanzelfsprekend is dat er voldoende en schoon drinkwater
beschikbaar is.
Dit bleek ook duidelijk tijdens ons bezoek; Landelijk is er nu al een accuut probleem bij 5 grote drinkwaterbedrijven. Omdat Oasen vooral water betrekt uit de Rijn en voor een deel uit grondwater valt het hier nog mee. De verwachting is echter dat de watervoorziening ook bij ons binnen 6 tot 8 jaar kritiek wordt. In Nederland zijn we gezegend met het schoonste drinkwater ter wereld.
Wat bij waterzuivering erg helpt is dat het watermolekuul het kleinste is. Moderne filters zijn zo fijnmazig dat ze alleen dit molekuul doorlaten. Verontreinigingen zijn altijd groter en worden daarom ook altijd afgevangen. Door gebruik te maken van moderne filtertechniek stoot Oasen 3 tot 4 keer minder CO2 uit dan bij eerder toegepaste technieken. De toename van complexe chemische verbindingen, verzilting en bevolkingsgroei zorgt er voor dat het steeds moeilijker wordt om altijd voldoende water te leveren. Door de lage ligging van onze regio fungeert deze als het ware als het afvoerputje van Nederland. Het aangeleverde water wordt daardoor steeds vuiler, terwijl de behoefte de komende tijd stijgt van 46 naar 60 miljoen kuub(!).
We ontkomen er daarom niet aan om ook de afvalstromen als bron van drinkwater te gaan gebruiken. De boodschap is duidelijk: waterbesparing heeft nu al een hoge prioriteit en dit is geheel afhankelijk van hoe wij zelf omgaan met water. Al met al was het een zeer leerzaam bezoek, dat ons (opnieuw) met de neus op de feiten rond onze watervoorziening heeft gedrukt.