Klimaatneutraal Bodegraven-Reeuwijk 2035

Kees met fiets 2woensdag 19 april 2017 22:00

De knop gaat om. Een mijlpaal in de besluitvorming van onze gemeente die noodzakelijk genomen moest worden omdat wij met elkaar te consumerend gericht waren. Met deze mijlpaal heeft wethouder Oskam, met veel geduld, organisatie en inzicht de kanteling in onze gemeente vorm gegeven. Dit met steun van de gemeenteraad, het college, de ambtelijke dienst en veel betrokkenen in de samenleving.

In het gehouden Ronde Tafel Gesprek zijn een aantal punten essentieel. Hierbij kijken wij bijvoorbeeld naar de bijdrage van Interface:

1.      Niet de terugverdientijd is belangrijk maar de overtuiging, wat is mijn footprint?

2.      Het gaat niet om de jas maar de samenstelling van de jas. Is hij gerecycled.

Op onze laatste ledenvergadering hebben wij dit thema ook uitgediept. We hebben de overtuiging dat het een Bijbelse scheppingsopdracht is. Je kunt ook zeggen “ons geloof is groen” maar er is nog veel te doen.

De ChristenUnie ziet het dan ook tot taak onze gemeente niet groen te laten lijken maar een echte groene Groene Hart gemeente te laten zijn. Ook als we daarvoor tegen de stroom op moeten gaan. Groen moeten we gewoon doen.

Wij willen voor de voorstellen dan ook onze waardering uitspreken. Het actieplan waarmaken. Wij willen onze bijdrage in de commissie niet  herhalen. Voor uitvoeringszaken is het verleidelijk uitspraken te doen. Echter daarover zijn al moties aangenomen. We zien overigens dat niet alleen de motie over het beschikbare gestelde bedrag door de gemeenteraad is verwerkt, maar ook onze motie over slim-investeren. Dat is dubbele winst

Wij hebben in de commissie aangegeven de knop over luchtvervuiling/gezondheid te missen. De wethouder heeft aangegeven dit mee te nemen. We begrijpen dat dit niet in het raadsvoorstel alsnog is aangepast en om nu met een amendement te komen is ook zo wat. Als de wethouder de toezegging wil doen dat dit alsnog in het beleidsplan wordt toegevoegd en uitgevoerd is dat voor ons voldoende. Wij vragen ook om het werkkapitaal van de klimaatcoöperatie in de gaten te houden zodat activiteiten niet stil komen te staan. Wij hebben ons aangesloten bij een initiatief om bij relevante raadsvoorstellen een klimaatcheck in te bouwen. Dat ligt helemaal in onze lijn. Als is dit al eens toegezegd aan ons commissielid Fred Westerink dit bij te doen bij de oplegnotities.

Als aandenken aan deze mijlpaal hebben wij daarom bij de fairtrade winkel iets gekocht wat door mag gaan als symbool voor de weg vooruit. Symbolisch geven wij dit nu aan wethouder Oskam maar het moet een symbool zijn voor ieder van ons. Hierbij denkend aan onze eigen footprint.

Zie hier onze bijdrage in de gemeenteraad.