Schriftelijke vragen: overname huisartsenpraktijk in Bodegraven

1 Els Oliwkiewicz-Borsboom.jpg
Door Els Oliwkiewicz-Borsboom op 6 oktober 2023 om 16:37

Schriftelijke vragen: overname huisartsenpraktijk in Bodegraven

De fractie heeft op 4 oktober 2023 schriftelijke vragen gesteld aan het college. Dit naar aanleiding van de berichtgeving in diverse media over het niet doorgaan van de overname van de praktijk van huisarts Van Dobben. Dat baart de fractie grote zorgen, want zijn we nu terug bij af?

Het lijkt erop dat aan de beoogde opvolgers is gezegd wat de mogelijkheden zijn en dat daarmee het aandeel van de gemeente stopt. De fractie wil dan ook weten op welke wijze het collegeallemedewerking heeft gegeven, zoals eerder toegezegd. Een huisartsenpraktijk is geen verdienmodel maar een maatschappelijke eerstelijnszorg, waarom worden de kosten voor bodemonderzoek, stikstofberekeningen en bewonersvergaderingen op het bordje van de huisarts gelegd? Ook vraagt de fractie of het college - in nauwe samenspraak met de lokale vastgoedondernemers en makelaars - kan komen tot onorthodoxe creatieve oplossingen zodat 1500 (!) bewoners weer van huisartsenzorg kunnen worden voorzien. Verder vraagt de fractie wat de inzet van
het college is om in deze tijd van huisartsentekorten, beide aspirant-huisartsen te behouden.

De gestelde vragen treft u ook hieronder.