3xW

1-IMG_2271dinsdag 25 februari 2014 14:47

3W gaat over de belangrijke zaken die onze inwoners vandaag aan de dag bezighouden en waar ze onrustig over zijn, nl. Werken - Wonen – Winkelen. Werken, wonen en winkelen gaat over huisje, boompje, beestje. De mogelijkheid een gezin te stichten. Een toekomst op kunnen bouwen of een goede dag te hebben na pensionering. De basis dus.

Onder het aansprekende thema van 3D zijn we de verkiezingen ingegaan. 3D staat voor ons DNA. Dienstbaar – Duurzaam --Daadkrachtig. Als ChristenUnie willen wij:

  • Dienstbaar zijn aan de inwoners van  onze gemeente. Ondersteunen waar nodig en ruimte gevend aan hen die initiatiefrijk zijn. Belemmeringen binnen de wettelijke grenzen opruimen. Iedereen doet mee. Zelfredzaamheid is samenredzaamheid.
  • Duurzaam zijn. De economie van het genoeg nastreven. De uit Amerika overgewaaide wegwerpmaatschappij inwisselen. Nadenken op welke wijze wij bij kunnen bijdragen aan oplossingen die langer meegaan. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en Wonen stimuleren.
  • Daadkrachtig zijn om in deze tijden knopen te durven doorhakken. De financiële situatie van onze gemeente vraagt om hetzelfde met minder geld te moeten doen. Daadkrachtig ook in het bieden van veiligheid aan onze inwoners en zelfstandigheid voor onze gemeente.

Ik weet dat de D uit ons DNA de ChristenUnie ook herkenbaar maakt in onze aandacht voor wat ik wil samenvatten in de onderwerpen van Decentralisaties. De kanteling in de WMO. De door de 1e kamer aangenomen Jeugdwet en de aangenomen Participatiewet. Dat doen we ook en heeft onze focus.

Het speerpunt wat ik hier wil presenteren is de 3W.

3W gaat over de belangrijke zaken die onze inwoners vandaag aan de dag bezighouden en waar ze onrustig over zijn, nl. Werken ‐ Wonen – Winkelen. Werken, wonen en winkelen gaat over huisje, boompje, beestje. De mogelijkheid een gezin te stichten. Een toekomst op kunnen bouwen of een goede dag te hebben na pensionering. De basis dus. In de verkiezingen hebben we het veel over sportvoorzieningen, recreatie, winkeltijden etc. Ook belangrijk. Als partij welke als geen ander uitgaat dat het gezin de basis is van de samenleving, is dit één van onze grootste aandachtspunten.

Ik wil mij beperken tot Werken en Winkelen. De liberalisering van de arbeidsmarkt onder aanvoering van VVD en D’66 is o.i. geen goed uitgangspunt voor de oplossingen voor de toekomst. Hun insteek biedt onzekerheid en het creëert de ‘wegwerpwerknemer’. Wajongers welke maar heel beperkt toegang hebben tot de arbeidsmarkt verdwijnen in de bijstand en gaan fors in inkomen achteruit. Wij willen werkgelegenheid naar ons toetrekken. Actieve acquisitie. Wij willen onze aantrekkelijke ligging als gemeente promoten voor vestiging van bedrijven. Jonge ondernemende starters een ruimte bieden voor ontwikkeling. Komen tot flexibele bestemmingsplannen en regelluwe zone’s. Wij willen met de ondernemers convenanten afsluiten in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Wij willen ook inwoners beschermen die soms door hun gezondheid langdurig zijn aangewezen op aangepast werken en hen waarderen dat zij laten zien wat zij (nog) wel kunnen. Armoede zoals dat voorkomt moet onze aandacht blijven krijgen, zeker daar waar jonge kinderen opgroeien. Juist zij moeten voor hun ontwikkeling kunnen meedoen aan het leven van hun schoolvrienden. Schuldhulpverlening bij de bron aanpakken als het kan en het feit dat er een voedselbank nodig is moet ons in beweging brengen.

Ik stap over naar Winkelen. U ziet om U heen de leegstand die ontstaat in de winkelstraten. Winkeliers welke door wat voor reden ook, het hoofd in de schoot hebben gelegd. De meeste hebben gerekend met niet veranderende marktomstandigheden. De consument is echter sterk aan het veranderen. Enerzijds ingegeven door een lager besteedbaar inkomen. Bijvoorbeeld omdat de baan weg viel. De lasten van de woning toch opgebracht moeten worden etc. Ook de wijze van aankopen verandert omdat veel mensen ook via internet aankopen doen. Winkels zoals we die tot voorheen kennen komen niet terug. De ChristenUnie wil een komen tot een gezamenlijke visie op de detailhandel. Eerst bepalen: Wat voor winkelcentrum wil je zijn? De profilering. We willen komen tot een taskforce winkelleegstand. Aanboren van andere mogelijkheden in het kader van ‘het nieuwe winkelen’. Dat vraagt ook keuzes wat winkelgebied is en wat het niet meer zal zijn. Landelijk is de verwachting dat er zo’n 20% winkeloppervlakte uit de markt wordt genomen.

Het plaatselijk tot verkiezingsthema maken van de winkeltijden door PvdA en GL is een opgeblazen verhaal van consumentisme en groot kapitaal. Daar nemen we afstand van. De PvdA die zo graag handhaaft bij de plassen ondersteunt hier actief burgerlijke ongehoorzaamheid. Hoe geloofwaardig wil je zijn. U verstaat, het is ons er veel aan gelegen om de 3W’s van Werk – Wonen - Winkelen in de mogelijkheden van het heden van de grond te krijgen. Het gaat om onze gezinnen van de toekomst. Om onze senioren. 

Labels
Weblog

« Terug

Reacties op '3xW'

Geen berichten gevonden

Log in om te kunnen reageren op nieuwsberichten.