Algemene beschouwingen: Alle hens aan denk

Portemonnee

Algemene beschouwingen: Alle hens aan denk

Op 1 juli vergaderde de gemeenteraad voor het eerst in lange tijd niet-digitaal. Het thema: algemene beschouwingen op de kadernota. Deze kadernota vormt de start van een begrotingsjaar, daarmee stelt de gemeenteraad de kaders vast voor het opstellen van de begroting. Lees verder onze gehele bijdrage tijdens deze vergadering.

Voorzitter,

Vorig jaar droeg de kadernota de titel ”herstel in gevaar”, dit jaar “alle hens aan dek” en kijkend naar het gepresenteerde meerjarenperspectief dan zou de titel volgend jaar zomaar “help, we verzuipen” kunnen zijn. Het cruiseschip met de naam Rijksoverheid lijkt het signaal “mayday mayday” nog niet op te vangen, dus moeten we roeien met de riemen die we hebben (“we moeten het doen met het geld wat we krijgen” aldus wethouder Wagner). Het college zet alvast wat reddingssloepen uit. Maar zijn het gewicht en de lasten in die reddingssloepen wel goed verdeeld? Dreigt het bootje bezuinigingen Sociaal Domein in vergelijking met de andere bootjes niet te zwaar te worden beladen, moet er wellicht een ander bootje bij?

Om met boot 1, besparingen binnen het  soicaal domein, te beginnen. Het college spreekt de ambitie uit bij te sturen in het SD en tot een kostennivellering te komen, wat neerkomt op 2 miljoen lagere geprognosticeerde uitgaven. Die toenemende zorgvraag en kostenstijging komen niet uit de lucht vallen. Er ligt een JB Lorenz onderzoek( “grip en begrip kosten jeugdhulp”) , een raadsbesluit wijkgericht werken, beschikbare data, kwartaalrapportages, presentaties enz. Wethouder Wagner heeft toegezegd in juli met een uitgewerkt plan te komen m.b.t. de routekaart sociaal domein. Dat plan wachten we met belangstelling af en zal ook gevolgen hebben voor de keuzes in de ombuigvoorstellen. Kan het college alvast een doorkijkje geven waaraan gedacht wordt om de taakstelling in te vullen

Verder hebben ons signalen bereikt dat het Centraal Administratie Kantoor de eigen bijdrage niet adequaat int en dat dat in totaal om een bedrag van 1 ton per jaar zou gaan. Graag een reactie van het college daarop.

Conform. de toezegging van het college bij de discussie over het raadsvoorstel wijkgericht werken, wordt er binnen de huidige budgetten gezocht naar een locatie met een  loketfunctie (bijv. in Rode Kruisgebouw) in Bodegraven-Noord. Hoe denkt het college over het vormen van meer van dit soort loketten of samenvoegen van functies in bestaande gebouwen om zo de kosten te drukken? Denk bijvoorbeeld aan ruimtes in verenigings- en kerkgebouwen die overdag niet gebruikt worden?

Boot 2, loslaten financiële norm : Het college sluit niet uit, naast het loslaten van de financiële norm, ook een deel van de taakstelling te moeten gaan invullen met een verhoging van de onroerende zaakbelasting (OZB). Het WOZ bedrag voor onze inwoners is al hoog, onze fractie wil de optie om de OZB te verhogen als laatst mogelijke inzet bewaren. M.b.t. het afvalbeleid: het nieuwe afvalbeleid in de gemeente zou een grote kosten besparing opleveren. (Er wordt minder frequent opgehaald en de containers zijn kosten neutraal), maar iedere keer komen er kosten bij, onze vraag aan het college: wat blijft er over van de mooie plannen die eerder zijn gepresenteerd?

Boot 3: taakstelling reguliere exploitatie (8 ton), is dit bootje niet wat te licht belast? Op een jaarbegroting van ongeveer 95 miljoen en met een te verwachten schuld van 160 miljoen, wordt er teveel uitgegeven. Ziet het college mogelijkheden om binnen de reguliere exploitatie een hogere taakstelling te realiseren?

Daarbij vindt onze fractie het opmerkelijk dat sport opnieuw niet genoemd wordt bij de te nemen maatregelen. Is dat te verdedigen/rechtvaardigen als er op andere terreinen zwaar bezuinigd moet gaan worden? Alle dorpen hebben voetbalvelden genoeg of een overschot daaraan. Alleen in Bodegraven komen de sportclubs 1 veld tekort. In de gedachte ‘samen de trap op, samen de trap af’, zou dat toch kostenneutraal op te lossen moeten zijn.

In de visie sportveldenzone is aangegeven dat er in de kadernota een her allocatie van de middelen voor de uitvoering van de ombouw van de 2 sportvelden zou worden opgenomen. Dit hebben wij niet terug kunnen vinden, is dit juist?

Ook het Evertshuis wordt niet genoemd in de kadernota. Kan het college aangeven hoe het staat met het onderzoek en of het college bereid is om financiële maatregelen m.b.t. het Evertshuis mee te nemen in de keuzenotitie bij de begroting? Wellicht in combinatie met de mogelijke ontwikkeling van huisvesting voortgezet onderwijs of de realisatie van appartementen?

Hoe staat het college tegenover bijvoorbeeld de verkoop van de parkeergarage, indien mogelijk?

Naast het bijsturen in het sociaal domein ziet het college als tweede opgave de toekomst van onze gebiedsontwikkeling. Voorstel wordt gedaan om te komen tot een Investeringsfonds gebiedsontwikkeling (2,5 miljoen uit de algemeene reserve bouwgrondexploitatie om gronden mee te kopen). Gezien de ervaringen uit het verleden, waar grond te hoog was aangekocht en tegen de oorspronkelijke aankoopwaarde op de balans is blijven staan, is de vraag gerechtvaardigd: wat is de laatste 10 jaar aan de grond exploitatie afgeboekt?

In het raadsvoorstel wordt opgemerkt dat winstgevende nieuwe grondexploitatie niet voorhanden is. Het lijkt nu alsof het college tot doel heeft om geld te verdienen met grond, terwijl het de taak van het college is om voor volkshuisvesting te zorgen.  Is het college dat met ons eens?

Het college heeft eerder aangegeven als reactie op vragen van onze fractie over de invoering van de zelfbewoningsplicht (juli 2019) zich te oriënteren op de ervaringen in andere gemeenten. Ook in onze gemeente worden huizen opgekocht door beleggers, waardoor o.a. starters buiten spel worden gezet. Ondertussen wordt in steeds meer gemeenten die zelfbewoningsplicht ingevoerd (Utrecht, Rotterdam, Amsterdam….).Wanneer denkt het college de zelfbewoningsplicht in te gaan voeren in Bodegraven-Reeuwijk?

Tot slot  voorzitter, namens onze fractie wil ik het college en de ambtelijke ondersteuning bedanken voor hun inzet voor onze mooie gemeente, ook m.n. in de laatste moeilijke maanden m.b.t. de coronacrisis.  Afgelopen weken kwam ik meerdere keren steeds hetzelfde citaat tegen. Graag deel ik met u de toepasselijke woorden uit een gebed van Franciscus van Assisi: “Geef me de moed om te veranderen wat ik kan veranderen, geef me de wijsheid om te accepteren wat ik niet kan veranderen, geef me het inzicht om het verschil tussen beide te zien”.

Dank u wel.