Dorpsbouwmeester gaat de welstand bewaken

IMG_1979zaterdag 11 februari 2017 12:23

Welstand, voor veel mensen een begrip waar ze niet veel mee te maken hebben. Voor mensen die iets willen bouwen wordt het soms gezien als lastige ambtenarij.

Na vorig jaar een raadsexcursie gedaan te hebben was het voor ons duidelijk, wel welstand maar passend voor de locatie waar je woont.

Tijdens de excursie is in 2 buurgemeenten gekeken naar een welstandsvrije oplossing en naar een oplossing met een dorpsbouwmeester.

Hoewel er zeker gekeken is naar het welstandsvrij maken was de algemene mening vanuit de commissie en raad dat het college aan het werk moest met een variant, een welstandsluwe gemeente worden. Dit betekend dat we "streng" zijn voor de gebieden die het nodig hebben en "soepel" waar het kan.

Onze inzet vorig jaar was het zorgen dat de karakteristieke gebieden in de gemeente, zoals lintbebouwing, historische kernen etc. bewaakt zouden worden. Aanpassingen mogen daar, in principe, alleen gedaan worden ter verbetering van die omgeving. In andere gebieden is het vooral gericht op het bewaken van een zekere mate van eenheid en het tegengaan van "verslechtering" van de buurt.

Vanuit het college kregen wij een zeer leesbaar stuk te zien waarin de meningen vanuit vorige besprekingen en vanuit de inspraak een plaats hadden gekregen.

Ook nieuw voor onze gemeente zal de, onafhankelijke, functie worden van dorpsbouwmeester. Hij of zij zal de werkzaamheden van de welstandscommissie overnemen. Een groot voordeel zal zijn dat deze dorpsbouwmeester in onze gemeente kantoor gaat houden. Wij verwachten ook dat met de nieuwe welstand het duidelijker maar dat de behandeling zeker ook sneller wordt voor de bewoners.