HOOPvol Realistisch

1-IMG_2271zaterdag 11 februari 2017 10:57

HOOPvol Realistisch is de route welke de ChristenUnie wil gaan.
Zie ook de verkorte verkiezingsprogramma’s op de site.
Hoopvol Realistisch heb ik het koopstromenonderzoek 2016 van Noord/Zuid-Holland en Utrecht ontvangen.

HOOPvol Realistisch is de route welke de ChristenUnie wil gaan.
Zie ook de verkorte verkiezingsprogramma’s op de site. Hoopvol Realistisch heb ik het koopstromenonderzoek 2016 van Noord/Zuid-Holland en Utrecht ontvangen.
Realistisch is dat het koopgedrag van ons allemaal sterk aan het veranderen is. We willen voor onze niet dagelijkse producten keuze en trekken naar grote winkelcentra. Wij bestellen meer artikelen online via internet (in 4 jaar meer dan verdubbeld). Je ziet ook dat de crisis in de woningmarkt van invloed is geweest. Een trend welke al jaren gaande is dat het voor winkels steeds meer onrendabel wordt om zich te handhaven in kleine kernen. Ook voor onze dagelijkse boodschappen. HOOPvol is dat dat wij er door lokaal te kopen onze winkels instant kunnen houden.
Uit het onderzoek (welke we op deze site hebben gezet) blijkt het aantal winkel in de dagelijkse artikelen (DA) vanaf 2011 is toegenomen met 5 en in de niet dagelijkse artikelen (NDA) is afgenomen met 7. De leegstand is toegenomen naar 24 verkooppunten. Dat is bijna ⅓ van het totaal. Best heftig dus. De verwachting is dat het aantal verkooppunten door online aankopen en vernederende koopgewoonten landelijk met 25% zal afnemen.
Onze gemeente scoort vergelijkbaar met andere soortgelijke gemeenten. We scoren goed (8,3) in de bereikbaarheid van fiets en auto van onze centra. Parkeren scoort een 7,7. Gelijk aan andere gemeenten. Opvallend is dat 58% van de eigen inwoners per fiets op lopend boodschappen gaat doen. De vrijdag en zaterdag scoren het hoogst als aankoopmoment.
Conclusie zou kunnen zijn: onze ondernemers en wij als consumenten doen het zo slecht nog niet. Niets is minder waar want de trend van ons veranderende koopgedrag gaat door. Het bouwen en vernieuwen van grote winkelcentra ook. Zie Utrecht Hoog Catherijne, Leidschenhage en de outlet in Zoetermeer waar groen licht voor is. Naast internet willen we graag uitgebreid shoppen.
Woon je lokaal, dan koop je lokaal is voor de niet dagelijkse artikelen een bewuste keus aan het worden.

Binding aan onze ondernemende ondernemers is wel zo belangrijk. We kunnen niet klagen over leegstand als we ons eigen koopgedrag daar niet op aanpassen.
Ik ben dus HOOPvol Realistisch over het winkelaanbod in ons dorp. Laten we als inwoners onze ondernemers steunen. Samen met hen en de gemeente plannen te ontwikkelen om meer mensen van buitenaf te trekken. Bijvoorbeeld door ons te promoten als toeristische trekpleister.
Gekoppelde documenten
TitelBestandsgrootteMIME-type
Aankooplocatie_77700297,8 kBapplication/pdfdownload
Labels
Weblog

« Terug