Startblokgelijkheid

Bassischoolzaterdag 27 mei 2017 10:49

In de commissie samenleving is gesproken over de startblokgelijkheid. Dit wil zeggen dat kinderen bij de aanvang van de basisschool gelijke kansen krijgen en niet of minder in een nadelige positie zitten door (meestal) taalachterstanden.

Met de startblokgelijkheid worden meerdere thema’s verbonden.
1. Het onderwijs achterstandsbeleid (waaronder vroeg- en naschoolse opvang).
2. Kwalitatieve opschaling van de uitvoerende organisatie van peuterspeelzalen naar kinderopvang en een geleidelijke doorontwikkeling naar IKC’s (Integrale Kind Opvang).
3. De ambitie om de inzet op jeugdhulp te verminderen en meer in te zetten op preventie.

Er zijn 4 werkgroepen en deze 4 voorstellen uitgewerkt:
1. Ondersteuning taalontwikkeling.
2. Sociaal emotionele ontwikkeling.
3. Overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs.
4. Ouderbetrokkenheid.
Aan punt 4 wordt zeer veel waarde gehecht. Omdat nog niet alle schollen hieraan deelnemen hebben wils ChristenUnie gevraagd op de levensbeschouwing welke de scholen en ouders wensen in deze ontwikkeling is gegarandeerd. Daar gaf de wethouder een volmondig ja op. Wij zeggen volmondig ja op meer intergratie en samenwerking van ouders en school.
Er wordt weleens afgevraagd of dit nu allemaal echt nodig is. Het zou komen ‘omdat beide ouders werken’. Dat is geen juiste motivatie voor deze problemen en de kinderen/gezinnen die het betreffen. Dat is afmeten aan een persoonlijk idiaal. Het gaat hier veelal on kinderen uit gebroken gezinnen of kinderen die met hun ouders hier onderdak hebben gezocht. Als vluchteling of diegenen die hier werk hebben gezocht.
Een extra handicap voor kinderen als thuis niet de Nederlandse taal wordt gesproken. Bureau Bousa waar we als fractie goede contacten mee hebben doet hier erg veel voor. Denk daarbij aan de voorleesprojecten. Voor de geïnteresseerden: bureau@bousa.nl. Wij ondersteunen dit van harte. Deze jongeren zijn ons een zorg en als dit een middel is om hen later uit de Jeugdzorg te houden is er dubbele winst.