ChristenUnie beoordeelt jaarrekening 2016 positief.

Euro bankbiljetten.jpgzaterdag 27 mei 2017 11:09

Op 24 mei heeft de gemeenteraad voor de eerste keer een verantwoordingsdebat gehouden n.a.v. de jaarrekening 2016. We kunnen opmerken dat er zich een significante positieve omslag heeft voorgedaan in het financiële resultaat van de gemeente. Dit is mede te danken aan de voorspoedige verkoop van bouwgronden.

Geld is echter een middel en geen doel op zichzelf. Met geld wil je het goede doen voor de inwoners. Op het fysieke, het sociale en voorzieningenniveau. Het is voor de overheid altijd een balans zoeken tussen de individuele belasting bijdrage en het collectieve voorzieningenniveau. Mensen met een goed gevulde portemonnee willen meestal ook een lagere belastingen. Meestal heeft men ook een bovengemiddelde woning. Het is alleen wel pijnlijk als gevolg daarvan het voorzieningenniveau naar beneden moet worden bijgesteld. In onze gemeente zitten we op een redelijk niveau als we de rioollasten er buiten laten. Die zijn o.a. ook hoger door de bodem waarop wij wonen.

Speciale aandacht was er voor het sociale domein. De decentralisatie vanuit de landelijke overheid is nu 2 jaar een feit. We mogen constateren dat dit vrij goed door onze gemeente is opgepakt. Problemen zitten in de Jeugdhulp en de Participatie. Wethouder Kromwijk zal fiks aan de slag moeten om hier de juiste keuze in te maken. Niet alleen financieel, maar vooral inhoudelijk. De juiste (preventieve) zorg.
Er is college-breed hard gewerkt en de problemen die er lagen zijn aangepakt. het zou weleens het beste college kunnen zijn wat Bodegraven en Reeuwijk hebben gehad. Als Christenunie kunnen we onze punten waar overeenstemming over is bereikt in het coalitie-akkoord waar maken. En buiten dat nog meer.
Wij hadden als fractie ook verbeterpunten. Zie onze bijdrage in de bijlage.
Bijdrage behandeling jaarrekening 2016.72,5 kBapplication/pdfdownload